Eksperyment Trzecia Fala

Eksperyment Trzecia Fala

Eksperyment Trzecia Fala to opowieść o sterowaniu sporą grupą uczniów poprzez uświadomienie im posłuszeństwa i manipulacji grupowej.

Przykład na podstawie książkowej publikacji Rona Jonesa.

Ten nauczyciel historii podczas nauczania o II wojnie światowej został zapytany, dlaczego Niemcy wypierają wszelką wiedzę na temat obozów koncentracyjnych i masowej eksterminacji ludzi w ich własnym kraju.
Jones, żeby to wytłumaczyć uczniom, musiał zrobić eksperyment, który trwał pięć dni.

 

Eksperyment Trzecia Fala
Eksperyment Trzecia Fala

 

Eksperyment Trzecia Fala

Biuro Detektywistyczne Kraków

 

Zaczął w poniedziałek.

Wyjaśnił uczniom siłę dyscypliny.
Następnie nakazał uczniom, aby siedzieli cicho, tłumacząc, że sprzyja to uczeniu.
Potem kazał uczniom kilka razy wstać i usiąść, a za chwilę kazał wielokrotnie opuścić salę i po cichu wrócić na swoje miejsca.
Oczywiście uczniowie polubili te czynności i chętnie wykonywali wskazówki.
Na koniec kazał uczniom odpowiadać na pytania wyraźnie i głośno, co skwapliwie wykonywali i słuchali, nawet uczniowie zazwyczaj mało zainteresowani wykładami.

Wtorek

Wyjaśnienie uczniom samodzielnego siedzenia w spokoju, czyli siłę społeczności.
Potem klasa musiała śpiewać, jako chór, czyli siła w dyscyplinie oraz siła we wspólnocie.
Dało już się zauważyć, że uczniowie działają z dużym entuzjazmem, dostrzegając siłę swojej grupy.
Na koniec nauczyciel pokazał uczniom powitanie, które powinni używać przy spotkaniach.
Był to gest podniesionej i wygiętej prawej ręki do ramienia, nazywając to salutem Trzeciej Fali. Oczywiście uczniowie mieli się witać tym gestem w następnych dniach.

Środa

W ten dzień zaobserwowano przyłączenie 13 osób z innych klas do 30 uczniów eksperymentującej klasy.
Wtedy Jones wydał uczestnikom eksperymentu karty członkowskie.
Oczywiście cały czas mówił o sile działania.
Również wskazywał, że indywidualna rywalizacja przynosi rozczarowanie.
Natomiast zapewniał, że aktywność grupowa pozwala osiągnąć wielki sukces w nauce.
Krok następny to polecenie uczniom opracowania projektu sztandaru Trzeciej Fali.

Uwaga!

Nakłonił dodatkowo 20 dzieci z sąsiedniej szkoły do siedzenia w spokoju.
Dodatkowo 3 uczniów z tej szkoły miało za zadanie przedstawiać Jonesowi naruszenia ustalonego porządku i krytykowania Trzeciej Fali.
Poniekąd w rzeczywistości krytyką i dobrowolnym donoszeniem zajmowało się ok. 20 dzieci.
Nawet jeden z uczniów duży fizycznie a za to z małymi zdolnościami do nauki oświadczył w pewnym momencie nauczycielowi, że będzie jego osobistą ochroną.
Realizował to w postaci chodzenia po szkole za nauczycielem i monitorowaniem jego bezpieczeństwa.

Ciekawym aspektem była reakcja 3 najlepszych uczennic, których nauka i wiedza w takiej rzeczywistości była mało przydatna.
Otóż opowiedziały o eksperymencie rodzicom.
Rezultat to telefon od miejscowego rabina.
Co dziwne, odpowiedź nauczyciela, że klasa w praktyce studiuje niemiecki typ osobowości, była dla niego zadowalająca?
Wręcz rabin przejął rolę właściwego wyjaśnienia tego eksperymentu rodzicom.
Wywołało to nie małe zdziwienie u nauczyciela, czyli stwierdził całkowity brak oporu, u dorosłych.
Najlepsze, że nawet dyrektor szkoły przywitał go salutem Trzeciej Fali.

Czwartek

Jeden z rodziców wyraził swoje niezadowolenie publicznie do eksperymentu, ale jednak później tłumaczył to brakiem opanowania.
Ponieważ był w niemieckiej niewoli i prosił ? zrozumienie.
Wtedy Jones, wyjaśnił uczniom moc dumy.
Mając już, 80 uczniów nauczyciel powiedział im, że są częścią ogólnonarodowego programu młodzieżowego, którego zadaniem jest transformacja polityczna dla dobra narodu.
Potem kazał czterem eskortującym, by wydostali się z sali wykładowej i eskortowali do biblioteki trzy dziewczyny, których lojalność była wątpliwa.

Uwaga!

Następnie powiedział, że setki oddziałów Trzeciej Fali zostały utworzone w innych regionach kraju, a w południe w piątek o ich organizacji poinformuje w telewizji lider ruchu i nowy kandydat na prezydenta.

Piątek

Do szkoły wdarło się 200 studentów, w tym przedstawiciele subkultur młodzieżowych, oczywiście niezainteresowanych nauką i szkołą.
W tym dniu znajomi przyjaciele Jonesa uczestniczyli w eksperymencie, udając fotografów na sali wykładowej.
O podanej porze telewizor włączono i oczekiwano pojawienia się w nim wystąpienia lidera ruchu na prezydenta.
Jednak na ekranie nikt taki się nie pojawił!
Więc było spore rozczarowanie uczniów tym faktem.

 

nowoczesny detektyw

 

Wynik eksperymentu

Eksperyment Trzecia Fala

Detektyw Kraków

Wtedy zabrał głos Jones, przyznając, że ich ruch nie istnieje.
Tłumaczył im, że dali się zmanipulować.
Że wiedzieli o wszystkim od początku.
Jednak oddali swój osąd sytuacji w obce ręce.
Dając się ponieść świadomie ku takim reakcjom i oczekiwaniom.

Uwaga!
Według Jonesa działania uczniów niewiele się różniły od zachowania narodu niemieckiego w krytycznych latach II wojny światowej.
Dla niektórych w tej grupie to był spory szok poznawczy, co wywołało stan poniekąd depresyjny.
Również nauczyciel zauważył u wielu uczniów spory żal za utraconą organizacją.

Eksperyment ten wywołał spory wstyd u jego uczestników.
Dlatego dopiero w latach 70-tych dokonano publikacji tego eksperymentu.
Oczywiście w skromnym zakresie!

Więc czy my w dzisiejszym życiu nie ulegamy takim manipulacjom?
A może warto stworzyć taką manipulację? Ha ha ha

 

Ten i inne teksty piszę i zamieszczam na swojej stronie internetowej:
http: //detektywmalopolska.pl/ w zakładce BLOG.

 

 

2 thoughts on “Eksperyment Trzecia Fala

  1. Dzień dobry
    Bardzo interesujący artykuł. Rzeczywiście, szczególnie w naszym „czasie, doświadczamy wielokrotnie świadomie /nieświadomie działań noszących znamiona manipulacji, wypływu, etc.
    Pozdrawiam i życzę udanej majówki, pozbawionej jakichkolwiek mechanizmów destruktywnych implementacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Call Now ButtonZADZWOŃ